2012. március 6., kedd

Mennyibe kerül egy matrac? II. rész

Igazi High Tech matracok

Innováció és technológia (80-180 000Ft)

Nos, innentől kell bekapcsolni a biztonsági öveket, most kezdődnek azok a matracok, amelyektől az első  böngészés közbeni virtuális találkozás során általában hanyatt dobja magát az ember. Autós nyelvre fordítva ca. az 5-ös BMV és az Audi A6-tól megyünk majd felfelé, tehát ABS és szervokormány mostantól alap felszereltség...

Érdemes lesz azonban néha  belenézni a visszapillantó tükörbe, mert nem minden arany, ami fénylik. Sajnos a termékek árai a hozzárendelt minőséghez képest ma Magyarországon hatalmas szórást mutatnak, így nagyon sok esetben lehet vacak, túlárazott matracokat kapni valóban hihetetlen árban és soványka kis történettel.

Innovatív matracok gyártására (amennyiben az a hight tech -csúcstechnológia- is találkozik) csak a legnagyobb cégek képesek. Ez egyszerűen azért van, mert a kis vállalatoknak nincs meg a kellő mértékű forrása a kutatásra. A legnagyobb matracgyártó cégek saját kutatólaboratóriumot tartanak fent, állandó kutató személyzettel, asszisztensekkel, professzorokkal, ahol egy meghatározott (nagyon nagy szám) éves forrásból folyamatosan új alapanyagokat kísérleteznek.

Egy sor napjainkban használatos matrac alapanyag született így: memoryfoam, gélmatrac, Aerial hab, gélhab

Ezek az innovációk igen költségesek, tekintettel, hogy egy-egy alapanyag esetén már a kutatás-fejlesztés is többnyire évekig elhúzódik, a legnagyobbak azonban még a termék piacra kerülése előtt különböző ergonómiával foglalkozó intézetekkel (Pl. Németországban: Ergonomie Institut München) több éves felhasználói kísérleteket végeznek, hogy az adott alapanyag tulajdonságát, szerkezetét és egyéb adottságait figyelembe véve melyik az a legoptimálisabb vastagság, forma vagy rétegezettség, amely majd a felhasználó számára jelent annyi plusz a versenytársak termékével szemben, hogy hajlandóbb lesz egy kicsit többet fizetni ezért a termékért az átlagosnál.

Egy klasszikus formahab

Ezek a termékek többnyire már nem vágástechnikával készülnek, hanem egyenkénti formahabosítással: Tempur, Dunlopillo, Schlaraffia. A formahabosítás azonban egy igen költséges mutatvány, leginkább két okból. Szemben a cnc vezérelt habvágó gépekkel, ahol az élő munka hozzáadása minimális, a formahabosítás egy részről lényegesen idő -és személyzet igényesebb (idő=pénz, dolgozó=pénz), másrészről egy-egy ilyen speciális alapanyagból készülő és fűthető öntőforma, amiben gyakran csak 90*200cm méretű matracmagok készülnek csak, akár több 100 000 Euró beruházásba is belelóghatnak. A nullák nincsenek elírva: több százezer)
Mi van a dobozban?


És, hogy mit kapunk ebben a kategóriában a pénzünkért?

Gyakorlatilag bármelyik csúcsminőségű matrac bármely tulajdonságát el lehet bagatellizálni. Megfelelő magmagasság? ugyan! Páratlan légáteresztés? hagyjuk már! Tökéletes formakövetés? kérem szépen! Anatómiai kialakítás? persze! Pontrugalmasság? aha! Nyitott cellaszerkezet? miről beszél!?

Tulajdonképpen pontosan ez az a kategória, amelyben valóban nincs miről beszélni. Adott egy termék, mondjuk 140 000Ft. Megtudjuk, hogy ca. 100 éve gyárt a gyár matracot. Na bumm. Amivel a matrac készül, az egy 750 000 eurós gépberuházás. Ő pénzük. Megtudjuk, hogy ez a termék kategóriájában páratlan, ilyen és ilyen előnyöket egyetlen hasonló termék sem kínál. Szép. Meg vagyunk győzve? Természetesen nem. És amennyiben egy javaslatot elfogadnak: ne is hagyják magukat meggyőzni! Feküdjön be egy olyan matracba a kereskedésbe, amilyen kb. szeretne. Legyen ez mondjuk most egy memory matrac (a 90*200cm méret példánál maradva) és olyan 60 000 forintot szánjunk rá. Feküdjünk rá a matracra és érezzük meg azt, hogy milyen. Most feküdjünk át egy csúcs matracra. Érezzük a különbséget?

Itt egy kicsit majd szétválik a történetünk, mert nem vagyunk egyformák. Van aki érzi a különbséget, van aki egyáltalán nem érzi és van aki nem akarja érezni a felső kategóriás matrac nyújtotta kényelmi szolgáltatást.

Aki érzi a különbséget, tehát létrejön az a bizonyos wow (váúúú) effekt, ott elkezdődik egy belső harc majd a ráfordítás és a nyújtott szolgáltatás irányában, hogy melyik az az összeghatár, ameddig elmehet ésszerűen az ember egy ilyen termék esetén. Ez idővel letisztul és kis (nagy) kompromisszumokkal megszületik a döntés.

Aki nem érzi a különbséget, ott jellemzően kétféle mód van: vagy tényleg nem érzi a különbséget és többszöri próba után sem jön ki az a plusz, amit a matrac nyújt, ebben az esetben nem szabad drágább matracot venni, mint ami amúgy is kényelmes volt. A második esetben viszont még nem tartunk ott "felkészültségben" a matracpróbákban, hogy letisztuljon bennünk annyira a komfortérzet, hogy meg tudjuk érezni a különbséget. Ebben az esetben kell hagyni magunknak még egy kis időt...

Aki nem akarja érezni a különbséget és a szkepticizmus álarca mögé bújva menekül a csúcs termék elől, ott nem lehet és nem is kell tenni semmit. Valószínű, hogy a sokkal kedvezőbb kategóriában a kommersz termékek között sikerül majd olyan matracot találnia, ami minden igényt kielégít majd az ő számára.

Kicsit summázva ezt a kategóriát itt már nem csak terméket veszünk, hanem egy sor más dolog is fog lapulni az árcédula alatt: tradíció, fejlesztés, innováció, formatechnológia, szabadalmak, egyedülállóság, kivételes tulajdonságok, hihetetlen kényelem.



Üdvözlettel:

Pálinkás László

MatracGuru! Alváskultúra.

www.biohome.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése