2012. október 3., szerda

Matrac vásárlás: elállási jog

 Internetes vásárlás: elállási jog

Jogi csűrcsavar


Meggondolhatjuk magunkat és visszaléphetünk a vásárlástól az interneten rendelt matrac átvétele után?

Igen, a távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet (rendelet) alapján úgynevezett elállási jog (a termék visszaküldésének joga, visszaküldési garancia) illet meg bennünket internetes vásárlás esetén, és e jogot néhány kivételtől  eltekintve minden esetben gyakorolhatjuk.

Mi az az elállási jog?

Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve üzembe helyezésére.

Kell-e indokolnunk a szerződéstől való elállásunkat?

Nem, a szerződéstől való elállásunk esetén nem vagyunk kötelesek a kereskedő kérésére magyarázatot adni az elállás okára. Tehát a szerződésnek megfelelő, hibátlanul működő és a rendeltetésszerű használatra alkalmas termék esetén is gyakorolhatjuk elállási jogunkat. Természetesen az esetek többségében az elállásra az adhat okot, hogy a kiszállított termék mégsem olyan, mint amilyennek a honlapon közölt leírás alapján elképzeltük, vagy bármilyen okból nem felel meg az elvárásainknak. Fontos jogszabályi garancia, hogy az eladó elállási jogunk gyakorlását nem kötheti semmilyen korlátozó feltételhez.

Mely időponttól gyakorolhatjuk elállási jogunkat?

Termék (például könyv, elektronikai cikkek stb.) megrendelése esetén a termék átvételétől, míg szolgáltatás igénybevétele (például interneten közzétett apróhirdetés, interneten megrendelt kábeltelevízió előfizetés) esetén a szerződéskötés után kezdődik az elállási határidő.

Milyen időtartamon belül gyakorolhatjuk elállási jogunkat?

A termék átvételétől és a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 8 munkanapon (nem naptári nap!) belül élhetünk elállási jogunkkal. Az általános szabályok szerint a 8 munkanapos határidőbe a termék átvételének, illetve szolgáltatás esetén a szerződéskötés napja nem számít bele.
Lássunk egy példát: Ha a terméket a futárcég egy csütörtöki napon szállítja ki részünkre, a 8 munkanapos elállási határidő a pénteki napon kezdődik. A szombat és vasárnap nem munkanap, ezért az elállási határidő második napja a következő hét hétfője. E hét péntekje még csak az elállási határidő 6. munkanapjának számít, a szombatot és vasárnapot ismételten nem kell figyelembe venni, azaz a nyolc munkanapos határidő csak a következő hét keddjén, 24 órakor jár le.

Természetesen a 8 munkanapos határidő alatt bármikor elállhatunk a szerződéstől, de a jóhiszeműség és a tisztesség általános követelménye szerint a termék átvételét követően, annak felpróbálása, megvizsgálása és a rendeltetésszerű használatra való alkalmasságáról történő megbizonyosodás után haladéktalanul döntsünk a termék megtartásáról vagy esetleges visszaküldéséről.

A 8 munkanapos időtartamon belül meg is kell érkeznie a visszaküldött terméknek az eladóhoz?

Nem, mert a 8 munkanapos határidő nem jelenti azt, hogy a visszaküldött terméknek 8 munkanapon belül meg is kell érkeznie az eladóhoz, hanem elegendő, ha a 8 munkanapos időtartamon belül kifejezzük elállási szándékunkat az eladó felé.

Előfordulhat olyan eset, hogy a 8 munkanapos elállási határidő meghosszabbodik?

Igen, amennyiben a kereskedő a termék kiszállításáig (szolgáltatás esetében a szerződéskötés napjáig) nem bocsátja a fogyasztó rendelkezésére az ún. írásbeli megerősítést. Ebben az esetben ugyanis a fogyasztó az elállási jogát az írásbeli megerősítés kézhezvételének napjától számított nyolc munkanapon belül, legfeljebb azonban az elállási határidő kezdő időpontjától számított három hónap elteltéig gyakorolhatja.

(Az írásbeli megerősítés tartalmazza mindazon információkat, amelyekre a fogyasztónak egy esetleges jogérvényesítés során szüksége lehet, így például a vállalkozás adatait, az elállási jog gyakorlásával kapcsolatos tudnivalókat, vagy éppen a panaszintézés helyéről, illetve az esetleges jótállási feltételekről szóló tájékoztatást. Az írásbeli megerősítést a kereskedő különféle módokon juttathatja el a fogyasztó részére: megküldheti az elektronikus visszaigazoló e-mail részeként, de rendelkezésre bocsáthatja a megrendelt termék postai csomagjához mellékelve.)

Milyen módon tudjuk igazolni a termék átvételének a napját?

A termék átvételének napját elsősorban a termékhez mellékelt számlán (nyugtán) szereplő teljesítési időpont alapján tudjuk igazolni az eladó felé. Előfordulhat, ezért figyeljünk arra, hogy a termék tényleges átvételének a napja későbbi, mint a számlán feltüntetett teljesítési időpont, ezért az elállásra rendelkezésre álló 8 munkanapos időtartam akár néhány nappal meg is rövidülhet. Sajnos a kisebb webáruházak sok esetben még számlát (nyugtát) sem mellékelnek a termékhez, ezért célszerű – amennyiben mód van rá – a termék átvételekor az átvételi elismervényről egy másolatot kérni, vagy arra a futárral vagy a postai alkalmazottal az átvétel tényleges napját ráírattatni.

Kipróbálhatjuk-e, használhatjuk-e a terméket az elállási határidő alatt?


Természetesen igen, hiszen pontosan ez az elállási jog lényege, hogy a 8 munkanapos határidő alatt megbizonyosodhassunk arról, hogy a termék alkalmas a rendeltetésszerű használatra és megfelel az egyéni használati céljaink teljesítésére, tehát a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez (kivéve CD és DVD lemezek esetében). Mint ahogyan utaltunk már rá, amint eldöntöttük, hogy nincsen szükségünk a termékre, ezt követően már ne használjuk, óvjuk meg állagát, hogy minél jobb állapotban tudjuk azt a kereskedőnek visszajuttatni.

Milyen formában kell közölnünk a szerződéstől való elállásunkat az eladóval?

Elállási szándékunkat szóban (telefonon), postai úton (célszerű tértivevényes levélben) és e-mailben is kifejezésre juttathatjuk, akkor is, ha a kereskedő az elállási jog gyakorlásának valamelyik formáját a honlapon közzétett általános szerződési feltételekben kizárja. Az utólagos bizonyíthatóság érdekében javasolt, hogy elállási nyilatkozatunkat elsősorban az eladónak a webáruház honlapján közzétett e-mail címére küldjük el. Természetesen, amennyiben a vállalkozás rendelkezik üzlethelyiséggel vagy vevőszolgálattal, elállási nyilatkozatunkat személyesen is átadhatjuk és az eladóval igazolt módon átvetethetjük.
A terméket csak akkor küldjük vissza, ha az eladó nem zárkózott el a termék visszavételétől, mivel ellenkező esetben, a termék visszaküldése után már a termék sem lesz a birtokunkban és kérdéses, hogy az eladó egyáltalán visszafizeti-e az általunk kifizetett összeget.

Követelheti-e az eladó elállásunk esetén, hogy a terméket az eredeti csomagolásban és az eredeti okmányokkal (számlával) együtt küldjük vissza?

Nem, ilyen feltételektől nem teheti függővé az eladó az elállási jogunk gyakorlásának elfogadását, de javasoljuk, hogy a termék csomagolását óvatosan bontsuk fel és azt őrizzük meg a számlával és egyéb okmányokkal (például a jótállási jeggyel) együtt az elállási határidő lejártáig.

Milyen következményekkel jár a szerződéstől való elállás?

Elállás esetén az interneten megkötött szerződés a szerződéskötés napjára visszamenőleg kerül megszüntetésre, ezért olyan helyzetet kell teremteni, mintha a fogyasztó meg sem rendelte volna a terméket az online shopban. Ez azt is jelenti, hogy a fogyasztó köteles a terméket saját költségén visszajuttatni az eladó részére, az eladó pedig köteles legkésőbb 30 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget visszatéríteni.

Milyen költségeket kell a fogyasztónak viselnie a szerződéstől való elállásakor?

A hivatkozott rendelet egyértelműen úgy rendelkezik, hogy a fogyasztó elállásával összefüggésben kizárólag a termék eladó részére történő visszaküldésének költségeit köteles viselni, ezért a terméket nem adhatjuk fel utánvétellel vagy portóval. Az eladó az elállás miatt sem kötbérfizetési kötelezettséget, sem bármilyen pénzbeli büntetést nem róhat a fogyasztóra. Ezzel összefüggésben a termék ingyenes kiszállításának díját sem lehet utólag a fogyasztóra terhelni. A termék esetleges rendeltetésszerű használatáért használati díjat és az emiatt fellépő esetleges értékcsökkenés (karcolások) megtérítését sem lehet a fogyasztótól követelni, de amennyiben a terméket nem rendeltetésszerűen használtuk, az eladó kártérítést követelhet a termék esetleges meghibásodása, károsodása és értékcsökkenése miatt.

Minden internetes szerződés esetén megilleti a fogyasztót az elállási jog?


Nem, mivel a rendelet tételesen felsorolja azokat az esetköröket, amikor nem gondolhatjuk meg magunkat a termék átvétele vagy a szolgáltatásra vonatkozó szerződéskötés után. Feltétlenül tudnunk kell azokról az esetekről, amikor nem gyakorolhatjuk elállási jogunkat, hogy a vásárlási döntésünk előtt ezt a körülményt is mérlegelhessük.

Az online kereskedő meghatározhat-e a rendelet szabályaitól eltérő, a fogyasztóra nézve hátrányosabb szerződési feltételeket?


Nem, mivel a rendelet szabályaitól csak a fogyasztóra nézve előnyösebb, kedvezőbb módon lehet eltérni, például 8 munkanapnál hosszabb elállási határidő biztosításával. Emellett az eladó biztosíthatja az elállási jogot olyan termékekre is, amelyek esetén egyébként a rendelet kizárja a fogyasztó szerződéstől való visszalépését.

Forrás: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság

2 megjegyzés:

  1. Kedves Matracguru!

    A mostani rövid hozzászólásomnak nem célja senkinek sem a rágalmazása, ezért nem írom le a pontos helyszínt és lakberendezési áruház nevét sem, ahol ma az alábbi tájékoztatást kaptuk:
    Hiába rendeljük meg a számunkra egyedi gyártású, de amúgy Ausztriában forgalomban lévő 100 x 200-as Optimo matracot, mivel ezt az osztrák gyárból szállítják majd ide nekünk Magyarországra, így ha weben keresztül is vásárolnánk meg, akkor sem vonatkozik rá a 8 napos elállási jog. Sőt, semmilyen elállási jog sem.
    Ezen meglepődtünk, mert ez azt jelenti, hogy ha megvettük és kifizettük nem vihetjük vissza se 90, se 30 vagy akárcsak 8 napon belül sem, mert nem térítik vissza az árát. Nem arról volt szó, hogy valamennyit azért visszakapunk a kifizetett összegből, ha valamely oknál fogva mégsem jó a matrac, hanem mereven elzárkóztak attól, hogy egy fillért is visszatérítsenek bármely okból is kifolyólag.
    Az elmúlt 10 évben nem vásároltunk új matracot, ezért tájékozatlanok vagyunk a jogainkkal kapcsolatban. Természetesen nem arról van szó, hogy szórakozni akartunk volna a kereskedő kontójára. Egyszerűen rákérdeztünk, hogy mi a helyzet az elállással és ezt a választ kaptuk.
    Sajnos egyáltalán nem vagyunk tisztában az egyedi méretű és gyártású matracokra vonatkozó elállási joggal, így megköszöntük a szíves tájékoztatást, elköszöntünk és a rendelés feladása nélkül eljöttünk.
    A választott matracot ettől a negatív tapasztalattól függetlenül szeretnénk megvásárolni. Egy Ausztriában élő ismerősöm szerint náluk ez a válasz az áruház részéről elfogadhatatlan lett volna, azt ígérte, hogy holnap kíváncsiságból körbekérdez a kinti kereskedésekben.
    Önnek mi a véleménye erről az esetről? Tényleg igaz az, hogy ha egyedi méretű és gyártású egy matrac, akkor arról a kereskedő dönthet úgy, mintha fehérnemű volna és adott esetben nem köteles visszatéríteni az árát?
    Enyhén szólva kételkedem ebben...

    Válaszát előre is köszönöm!

    Tisztelettel:

    Nagy Hajni

    VálaszTörlés
  2. Kedves Hajni,

    attól tartok, hogy ez egy korrekt ügymenet és nem lesz ez másképpen más országban sem. Alapvetően röviden két dologgal érdemes ezzel kapcsolatban foglalkozni. Az egyik, hogy Magyarországon általában és a kivételektől eltekintve a matrac "higiéniai termékként" jelenik meg és tekintettel, hogy kibontása és használata után a termék egészségügyi kockázatot is rejthet hiszen vérrel, vizelettel, stb szennyezetten érkezhet vissza a legtöbb gyártó és forgalmazó kizárja a kibontott termékek esetében a 14 napos netes vásárlás esetén érvényesíthető elállást.

    Úgy szintén ki van zárva az elállási jog alól az egyedi kérésre vagy egyedi méretre vonatkozó megrendelés, ebben azonban az Európai Unióban azonban többnyire egység van, ez általában a többi országban is így van.

    Ami enyhítést hozhat az Ön esetében -bár nem tudom a méretet- az az, hogy elképzelhető, hogy a nálunk egyedi méretként és egyedi megrendelésként kezelt Ön által rendelendő matrac más országban (Ausztria) például nem egyedi méret, hanem szerepel a standard méret választékban. (sok esetben ilyen a 190 és a 210-220cm hosszúság)

    Egy-két osztrák oldalt megnézve a standard méretválasztéka az Optimo matracoknak Ausztriában meglehetősen nagy, így lehet, hogy érdemesebb lenne onnan megrendelni: https://www.matratzen.co.at/de/pages/optimo-florena-e-500-d-marke-3771-2-0.aspx

    Üdvözlettel:

    Pálinkás László

    VálaszTörlés