2012. február 22., szerda

Milyen párnát vegyünk?



Hogy milyen párnát vegyünk?

Tekintettel az óriási párnaválasztékra -csak a BioHome! Alváskultúra és a MatracGuru üzleteiben 60 féle párna található- a toll-, pehely- és egyéb töltetű termékek részleteibe most nem mennénk mélyen bele, hiszen ezen termékeket szinte mindenki ismeri. 
Anatómiai kontúrpárnák
Az egészséges alvás szempontjából azonban egyre inkább kerülnek a figyelem középpontjába az anatómiai kialakítású, más néven kontúrpárnák. Az anatómiai párnák hullámos kialakításával egyszerre érhető el a nyaki rész és a fej megtámasztása úgy, hogy -amennyiben megfelelő magasságú és kialakítású terméket választunk- pl. oldalt fekve az egyenes gerincvonallal megegyezően a nyaki gerincrész is egyenes helyzetbe kerül.


Miért fontos a nyaki gerincrész egyenessége?
A nem megfelelő magasságú vagy kialakítású párna a nyaki gerincrész melletti izmok feszültségéhez vezethet. A leg szemléletesebben ezt úgy lehetne leírni, hogy oldalt fekvő helyzetben, ha túl alacsony a párnánk, akkor a fej "esik", így a felső nyaki izmok óhatatlanul húzódni fognak, túl magas párna esetében viszont ennek az ellenkezője történik, tehát a megemelt fejrész miatt az alsó izmok fognak húzódni. Nem utolsó szempont a nyaki csigolyák között elhelyezkedő porckorongok deformálódása, a tökéletes regeneráció hiányában bekövetkező alaki- és minőségromlás során bekövetkező sérvek és egyéb tünetek. 
Anatómiai kontúrpárna
Kontúrpárnák és alapanyagok
Az emlékezőhabok előretörésével igazán pontosan illeszkedő és formakövető anatómiai párnát más anyagból már nehéz is elképzelni. Az emlékezőhabok (memory, memoryfoam) lágy tónusának, hőre lágyuló képességének köszönhetően valóban a legformakövetőbb alátámasztást és a legkellemesebb lágyságot kínálja egyszerre. Ellentétben a normál habokból készült kontúrpárnákkal, a memory párnák esetében nem alakulhatnak ki nyomáspontok, felfekvések, mert a rá nehezedő súly tökéletesebben osztja el a felületen. Ennek eredményeként nem nyomódnak indokolatlanul az izmok és a nyak oldalsó részében átfutó erek is zavartalanul végezhetik munkájukat.

Hogyan válasszunk párnát?

Amennyiben hagyományos -nevezzük egyszerűn: gyűrögetős- párnát használ idáig és szeretne valóban ergonómiailag megfelelően, egészséges módon aludni, úgy egy kicsit érdemes változtatni a szokásokon. Ezt azonban ne tegyük minden áron, amennyiben eddig pl. behajlított keze a párna alatt volt (tapasztalat szerint a férfiak mintegy 90%-a alszik így), ezen nem nagyon lehet változtatni, vagy csak hosszas folyamat eredményeként. A párna feladata, hogy a matrac felülete és az arc közötti távolságot kitöltse úgy, hogy -mint ahogyan azt már írtuk- a nyaki gerincrész egyenes helyzetbe kerüljön.

1., Hol próbáljunk?
Párnát lehetőleg azon a matracon próbáljunk, amelyet majd meg kívánunk vásárolni, mivel a matrac keménysége/puhasága kihatással lesz a párna magasságára: lágyabb matracban a vállrész jobban besüpped, így alacsonyabb párna is elegendő, keményebb matracoknál ennek az ellenkezője igaz.
Amennyiben már meglévő matracunkhoz keresünk párnát, úgy igyekezzünk a szakkereskedésben az otthoni matracunkhoz legközelebb eső komfortot nyújtó matracon próbálni a termékeket.

2., A próba lépései
Igyekezzünk -függetlenül alvási szokásainktól- a kontúrpárnákat oldalt fekvő helyzetben próbálni. Amennyiben egy fejpárna oldalt fekvő helyzetben kényelmesnek és megfelelő magasságúnak bizonyul, úgy szinte biztosak lehetünk abban, hogy hanyatt fekve is a megfelelő komfortot fogja nyújtani.
Fontos, hogy a párnát természetes oldatfekvő pozícióban próbáljuk, igyekezzünk úgy elhelyezkedni a matracon, mintha otthon a saját ágyunkban lennénk. A szakértő tanácsadás során az eladók/tanácsadók -az Ön kérésére- figyelik a gerincvonalat és a nyaki gerincrész viselkedését a próbák során és javaslatokat tesznek Önnek az optimális magasság megtalálásában.

3., Milyen huzattal?
Napjaink allergiákban dúskáló és szennyezett környezetében elengedhetetlen a mosható huzatok alkalmazása. Ennek fényében egy párnahuzat legyen: cipzárral levehető, mosható és kellő mértékben átszellőző. A robbanásszerűen fejlődő funkcionális textíliák között számos olyan huzatfajta található, amely ezeket a kritériumokat maradéktalanul teljesíti: CoolMax, Lyocell, Tencel, Bamboo, AmicorPure.
Szegény nyaki rész...
4., Hasonfekvő párna?
A hasonfekvés általában egy védekezőmechanizmusa a szervezetnek, amely a kemény matracok esetében szokott kialakulni. Tízből kilenc hasonfekvő ember valamilyen kemény felületen fekszik: kókusz, kemény rugósmatrac, stb. A hasonfekvésnek számtalan élettani hátránya van, ezek közül most csak párat említenénk meg:

Hason fekve...
    - a fej oldalra fordul, hogy levegőt kapjunk, így a nyakat egy degenerált pozícióba kényszerítjük
    - minden lélegzetvétellel rekeszizmainkkal óhatatlanul megemeljük a teljes hátunkat
Tapasztalat szerint a notórikus hasonfekvők, amennyiben ergonómiailag megfelelően kialakított alvási környezetbe kerülnek, két-három hónap alatt "maguktól" oldalra, azaz az ember természetes alvási pozíciójába fordulnak.
A hasonfekvő párna egy marketingfogás. Amennyiben Ön mégis inkább hason szeretné éjszakáit eltölteni, úgy válassza a létező leglaposabb és legvékonyabb töltettel ellátott mosható párnát.

Pálinkás László

MatracGuru. BioHome! Alváskultúra.


 www.matracguru.hu
www.biohome.hu 


2 megjegyzés:

  1. www.meggymagparna.hu - Cervix nyak masszázs párna! Hideg meleg borogatásra Meggymagpárna kollekció a MEYA - Kézművestől.

    VálaszTörlés
  2. Kedves meggymagparna.hu!

    Az alváskultúra blog egy demokratikus platform, ahol nem szoktam kitörölni a hozzászólásokat, még olyan esetekben sem, amikor valaki sértő megjegyzést tesz vagy éppen reklámoz. Egy kérésem lenne csupán: fejtsd ki bővebben, hogy miért jó a felhasználónak a meggymag párna, miért érdemes ilyen párnát venni; mik az előnyei vagy éppen a lehetséges hátrányai a meggymagból készült párnáknak.

    Üdvözlettel:

    Pálinkás László
    Alváskultúra blog

    VálaszTörlés